Lilleavdelinga (0-3 år)

Lilleavdelinga er småbarnsavdelinga i Røverreiret Barnehage. Her har vi 13 unger fra 0-3 år. Vi er fire som jobber på avdelinga.

På ei småbarnsavdeling er det mange rutiner med tre måltider pr dag, soving, stell og omsorg. Den tida vi har midt på dagen med alle ungene prioriterer vi ofte til utelek. Vi er ute minst en gang hver dag uavhengig av årstid og vær, med mindre det er for kaldt for de små (dvs kaldere enn ca. -10 grader).

Vi legger vekt på sosial kompetanse i barnehagen vår. Vi prøver å gi ungene et godt grunnlag for å møte verden og livet også utenfor barnehagen. Vi vil lære dem å ta hensyn til andre, vise respekt og toleranse, gi dem selvtillit i forhold til egne evner og å klare å løse konflikter på en god måte. Det gjør vi gjennom å være der for dem i frilek ute og inne, på turer, under aktiviteter, i samlingsstunder og i alle andre situasjoner gjennom dagen. Vi ønsker å gi dem redskaper til å knytte vennskap og å bli selvstendige personer med gode holdninger og verdier, og håper at det gir oss trygge barn som vil trives her med oss og hverandre.