Storavdelinga (3-6 år)

På storavdelinga vår har vi 25 plasser for barn fra 3 til 6 år.

Vi ønsker å gi barna gode utfordringer og opplevelser, og da er det naturlig for oss å være mye ute og også dra på turer.

Ellers er det spesielt viktig for oss at barna får så god sosial kompetanse som mulig. Sentrale verdier og holdninger her vil være å vise omsorg og ta hensyn, vise respekt og toleranse - i det hele tatt ta var på hverandre. Dette skal prege kulturen og livet på storavdelinga.

Barna blir delt inn i grupper etter alder og får passende oppgaver og aktiviteter. For de eldste på avdelinga kaller vi dette skolegruppa. De får prøve seg på litt mer skoleforberedende aktiviteter som dreier seg om å bli kjent med bokstaver og tall, rim, stavelser og slike ting, i tillegg til at de skal venne seg til å lytte, ta imot felles beskjeder, vente på tur og utføre arbeidsoppgaver på egenhånd. Både for de eldste og resten av gruppa er det ellers viktig med språkstimulering, noe vi jobber med på ulike måter.

Vi har ikke veldig stort fokus på noe spesielt fagområde, vi er mest opptatt av at barna skal få et variert og spennende tilbud - og at barnehagen skal være en god læringsarena for dem.